עו"ד צוואות יוסי הרשקוביץ: "ירושה יכולה לפעמים גם לשמש כר פורה לסכסוכים בין יורשים"

עו"ד צוואות יוסי הרשקוביץ: "ירושה יכולה לפעמים גם לשמש כר פורה לסכסוכים בין יורשים"

הירושה, קרי העברת רכוש וממון שהמנוח צבר בחייו ליורשיו הקרובים אליו, הינה מנהג עתיק יומין. כבר בספר בראשית אומר אברהם לאדני: "…הֵן לִי לֹא נָתַתָה זָרַע וְהִנֵה בֶן בֵיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי". אולם ירושה יכולה לפעמים גם לשמש כר פורה לסכסוכים בין יורשים. סכסוכי הירושה ידועים לשמצה, ביכולתם לגרום לתחושת קיפוח בקרב היורשים, ואף ליצור סכסוך מר וקשה בין יורשים, אפילו בין אחים שהיו קרובים ואוהבים. משום כך, הנושא של סכסוכי ירושה הוא מן הנושאים הרגישים בתחום דיני המשפחה. מחקר מצא כי יותר מ-30% מסכסוכי הירושה בישראל, נעשים כאשר כל הצדדים, הן המוריש והן היורשים, הם מאותה משפחה גרעינית.

לרוב, סכסוכי ירושה מתרחשים דווקא כאשר ישנה צוואה, אך יש בעיות בניסוח הצוואה או באופן עריכתה. כאשר הצוואה אינה מנוסחת טוב, הקושי הוא רב, ולרוב מוטב היה לכולם אלמלא הייתה צוואה מלכתחילה. למשל, צוואות המנוסחות ללא תאריך, ללא פרטים מדויקים של היורשים וכדומה. טעויות נוספות שקורות מדי פעם בניסוח, נוגעות להתייחסות קלוקלת לכספים המצויים בקופות גמל, פוליסות ביטוח חיים וכדומה, אשר מבחינה חוקית אינם נחשבים לחלק מן העיזבון (לגביהם, מוטב להשאיר הוראות מדויקות לחלוקה בקופות עצמם).

סכסוכים נוספים הנפוצים בהקשר של צוואה, נוגעים לטענה להשפעה בלתי הוגנת בעריכת הצוואה. כלומר, אחד מן היורשים מפעיל מניפולציות על המצווה המבוגר, מנצל את חולשותיו או את היותו תלוי בו, וגורם לו לכתוב צוואה לטובתו. תלות ביורש לכשעצמה אמנם אינה פוסלת צוואה, אולם ניצול של התלות הזאת להשפעות על תוכן הצוואה, דווקא כן (אגב, יש לציין בהקשר הזה כי נהנה בצוואה לא יכול להיות מעורב בעריכתה כלל וכלל, ואם יש חשד לכך, מעורבות שכזו יכולה בפני עצמה להוות עילה להתנגדות לצוואה).

סכסוכי ירושה נוספים, נוגעים לכשירותו של המנוח לחתום על הצוואה, כלומר, היורש שמרגיש שקופח בצוואה, יטען שהמנוח אמנם חתם על הצוואה, אך לא עשה זאת כאשר היה צלול. צוואתו של אדם החולה בדמנציה למשל או הפרעה קוגניטיבית דומה, יכולה להביא לפסילת צוואה.

מה קורה אם ההתנגדות לצוואה מתקבלת?
עיקרון העל בדיני הירושה, הוא קיום דברי המת, אולם אם יש פגם באופן שבו הובע רצון המנוח בצוואה, נותר בית המשפט עם דילמה לא פשוטה. בית המשפט מחד יכול להחליט לבטל את הצוואה לגמרי, ולחלק את העיזבון לפי הכללים בחוק הירושה. עם זאת, בית המשפט יכול להשתמש במה שמכונה ״כלל העיפרון הכחול״, ולפסול רק חלק מהוראות הצוואה, ולהשאיר בתוקף הוראות אחרות. במצב זה, יוכל בית המשפט לקיים, ולו חלקית, את רצונו של המת ככל הניתן.

בכל אופן, מדובר במקרים רגישים מאד וסבוכים מאד, ומוטב להימנע מהם ככל הניתן. משום כך, בעת עריכת צוואה, יש להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני צוואות וירושות, על מנת למנוע את הופעתם של סכסוכי ירושה.